[تبرک وتوسل] حسن عدوی حمزاوی مالکی قائل است که بوسیدن قبر شریف جز براى تبرک نیست

قَالَ الشَّیْخُ حَسَنُ الْعَدَوِیِّ الحمزاوی الْمَالِکِیِّ فِی کَنْزِ الْمَطَالِبُ ( ص ۲۱۹ ) وَ مَشَارِقِ الْأَنْوَارِ « ۱ » ( ص ۶۶ ) بَعْدَ نَقْلِ عِبَارَةُ الرَّمْلِیِّ الْمَذْکُورِ:

وَ لَا مِرْیَةٍ حِینَئِذٍ أَنْ تَقْبِیلِ الْقَبْرِ الشَّرِیفُ لَمْ یَکُنْ إِلَّا لِلتَّبَرُّکِ، فَهُوَ أَوْلَى مِنْ جَوَازِ ذَلِکَ لقبور الْأَوْلِیَاءِ عِنْدَ قَصَدَ التَّبَرُّکِ، فَیُحْمَلُ مَا قَالَهُ الْعَارِفِ عَلَى هَذَا الْمَقْصَدُ، لَا سِیَّمَا وَ أَنَّ قَبْرَهُ الشَّرِیفُ رَوْضَةُ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ.

ترجمه: شیخ حسن عدوى حمزاوى مالکى در «کنز المطالب» صفحه ۲۰ و «مشارق الانوار» صفحه ۶۶ بعد از نقل عبارت رملى یاد شده گفته است: شکى نیست در اینکه: بوسیدن قبر شریف جز براى تبرک نیست، پس آن از جواز بوسیدن قبور اولیاء به قصد تبرک اولى است، پس باید آنچه را که عارف گفته، حمل به همین معنى شود مخصوصا که: قبر آن حضرت باغى از باغستان‏هاى بهشت است.

الغدیر، علامه امینی، ج۵، ص۱۵۴

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *